يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
تیتر ۲۰ گزارش می‌دهد:
بانک ملت خود را برای راه اندازی سراسری ریال دیجیتال آماده می‌کند. این بانک شبکه گسترده‌ای از پذیرندگان و درگاه‌های اینترنتی را برای تحقق این منظور در اختیار دارد.  
کد خبر: ۷۰۱۸۶

تیتر 20 - 3 تیر سال 403 بود که مراسم رونمایی از ریال دیجیتال برگزار شد تا اسکناس و مسکوک زیر ضرب حاکمیت دیجیتال بروند؛ با این هدف که تعهدات و نظارت های بانک مرکزی به شکل الکترونیکی اجرا شوند. بر اساس ارزیابی این بانک، 98.7 درصد ابزارهای مبادلات پولی کشور الکترونیکی هستند. در این بین، سهم اسکناس و مسکوک از کل مبادلات به 1.3 درصد می رسد. 


بر همین اساس، بانک ملت ریال دیجیتال را بر روی پروژه های بومی خود راه اندازی کرده است. این بانک ابزارهای لازم برای هدایت قراردادهای هوشمند که امضای هویتی ارزهای دیجیتال محسوب می شوند را از پیش توسعه داده بود و در حال اجرای آزمایشی آنها بر روی پلتفرم سکه است. جزیره کیش به عنوان محل آزمایشِ اجرای قراردادهای هوشمند ریال دیجیتال بر روی کیف پول سکه انتخاب شده است. 


راهکار سکه برای ریال دیجیتال 
پلتفرم سکه از سوی شرکت به پرداخت ملت توسعه داده شده است تا بار صدور ریال دیجیتال را حمل کند. سکه، در حال حاضر به دنبال سفت کردن جای پای خود در ارتباط با ریال دیجیتال با پرداخت های تجاری و شخص به شخص است. 


با توجه به اینکه خدمات پذیرندگان، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، پرداخت های روزمره، کارت به کارت از بانک های مختلف و پرداخت از طریق NFC بر روی سکه مستقر شده است، می توان انتظار داشت که با همگانی شدن اجرای ریال دیجیتال، کاربران بتوانند از کارکرهای متنوع آن برای پرداخت های خود استفاده کنند. 


سکه در طراحی خود، امکانی را فراهم کرده است که تراکنش های کیف پول و کارت بانکی جدا از هم پردازش شوند تا هویت مستقل هر دو بر روی یک بستر حفظ شود؛ ضمن اینکه با نهایی شدن پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال، می توان با کیو آر کد پردازش پرداخت ریال دیجیتال را از داخل کیف پول هدایت کرد تا قرارداد هوشمند برداشت و انتقال ریال به حساب طرف مقابل را امضا بزند.  

 
این امضا، امنیت رمزنگاری بلاکچین را بر روی خود دارد. به همین دلیل، امکان دستکاری آن و تغییر دادنش وجود ندارد. به عبارتی دیگر، بانک ملت از کیف پول خود به عنوان یک کیف پول هوشمند ارز دیجیتال استفاده می کند که به کارت بانکی و هویت دیجیتال افراد متصل است. در نتیجه هر تراکنشی که اجرا می شود، بر اساس آدرس قرارداد هوشمندش که بر روی کیف پول امضا می شود، قابل نظارت و رهگیری است. 


با توجه به اینکه ریال دیجیتال، حاکمیت ریال را بر نظام بانکی تقویت می کند و پول خصوصی محسوب نمی شود، تراکنش های منحصر به فرد، نظارت هوشمند بانک مرکزی بر قراردادهای مبتنی بر ریال را ارتقا و توسعه می دهند. اما اهمیت حضور بانک ملت در بازار پلتفرم های کیف پول های هوشمند چیست؟

 
قابلیت های فنی بانک ملت 
توسعه پایانه های فروشگاهی با قابلیت ریال دیجیتال، مهم ترین هدف بانک ملت از اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در کیش است اما برای اینکه درک کنیم، این بانک چگونه می خواهد به این هدف برسد، باید به قابلیت ها و ظرفیت های آن در بازار خدمات بانکی رجوع کنیم. گزارش سال 1402 شاپرک، نشان می دهد که ملت سهم 10.97 درصدی از تعداد تراکنش های صادر شده از کل تراکنش ها دارد. از این لحاظ، رتبه سوم کشور را در اختیار دارد. 


سهم ملت از تعداد تراکنش های پذیرفته شده از کل تراکنش ها به 17/26 درصد در سال 1402 می رسد که رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است. سهم ملت از مبلغ تراکنش های صادر شده از کل تراکنش ها به 13.79 درصد می رسد. به این لحاظ، ملت رتبه دوم کشور را در میان بانک ها، سهم خود کرده است. به لحاظ مبلغ تراکنش های پذیرفته شده از کل، هم این بانک 16.72 درصد سهم دارد که رتبه اول کشور را به آن می بخشد. 


ملت از نظر برتری عملکرد در پذیرش یا صدور تراکنش های شاپرکی، رتبه دوم کشور را در سال 1402 در اختیار داشت. معنی برتری بانک در زمینه یاد شده، این است که ورودی منابع مالی آن بر خروجی اش غلبه می کند. 15 بانک کشور شاخص منفی را به خود اختصاص دادند؛ این به معنای غلبه خروج منابع بر ورود آن است.

 
در همین حال، گردش مالی شاپرک بانک ملت در 1402 بالاترین در کشور است و به فراتر از 3 میلیون و 759 همت می رسد. در شاخص اختلاف در مبلغ تراکنش های صادر شده از پذیرش شده هر بانک، ملت، پس از بانک مرکزی رتبه دوم را دارد. برتری در این شاخص به معنای غلبه ورود پول به حساب های پذیرندگان بر خروج آن است. ملت در این زمینه به رکود مثبت 360 هزار و 825 میلیارد تومان دست یافته است. 


این عملکرد مالی، قدرت زیادی به شبکه سراسری پذیرندگان بانک ملت می دهد؛  به ویژه که ملت 1404 شعبه داخلی و خارجی دارد. از سویی دیگر، شرکت به پرداخت ملت، که خدمات پذیرندگان بانک ملت و ریال دیجیتال را بر روی پایانه های پذیرندگان عرضه می کند، بیش از 850 هزار پایانه را در پوشش دارد. 


به پرداخت همچنین 15 هزار پایانه پرداخت اینترنتی را در پوشش دارد. این شرکت 850 هزار پایانه M-POS را هم زیر دست دارد. این پایانه ها به ابزارهای هوشمند از طریق بلوتوث متصل می شوند. پوشش پایانه های پرداخت هزینه سوخت هم از سوی به پرداخت صورت می گیرد.  


زیرساخت مالی گسترده بانک ملت با حجم بالای ورود پول آن که جز بالاترین ها در کشور است، به معاملات بر مبنای ریال دیجیتال اعتبار زیادی می بخشد و برتری آن را تثبیت می کند. بر این اساس، کمتر بانکی در کشور وجود دارد که بتواند با ملت رقابت کند. 


در نتیجه باید منتظر درخشش سکه در میان پلتفرم های مبتنی بر کیف پول هوشمند و ثبت رکوردهای جدید از سوی بانک ملت در این زمینه باشیم. 

 

 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز